dekor

Du får tæt støtte til personlig og faglig udvikling

Støtte- og kontaktlærer kort fortalt 

Vores lærere fungerer også som støtte- og kontaktlærere for eleverne. Hvis der er brug for det, hjælper vi med at søge ekstra støttetimer ved jeres hjemkommune. Kommunen vurderer behovet for jeres barn og bevilger det antal støttetimer, som vurderes nødvendigt. 

De ekstra støttetimer kan søges til både botræning og/eller jeres barns sociale udvikling og trivsel. Det kommer helt an på barnets behov. 

Støtte- og kontaktlæreren har den primære kontakt med elevens hjem. 

Den lidt længere version 

En efterskoleelevs hjemkommune kan efter en individuel vurdering bevilge et antal sociale støttetimer efter Barnets Lov §30 nr. 4 eller §32 stk.1 nr. 3 eller 8. Til elever, der er fyldt 18, kan der bevilges tilsvarende støtte efter Servicelovens §85.  

En elev, der bevilges sociale støttetimer under efterskoleopholdet, får tildelt en støtte- og kontaktlærer, som en del af støtteindsatsen.  

Støtte- og kontaktlærerens arbejde inkluderer altid individuelle samtaler. Støtten kan også omfatte social træning i forbindelse med måltider eller aftenaktiviteter, eller særlig støtte i forbindelse med for eksempel rengøring eller ved sengetid.  
Efterskolen kan i samråd med forældrene beslutte at tildele en elev en støtte- og kontaktlærer i ventetiden på kommunens afgørelse om støttetimer, hvis det vurderes nødvendigt for at sikre elevens trivsel og udvikling. 

SBE_kontaktlærer5.jpg
SBE_kontaktlærer1.jpg
SBE_kontaktlærer.jpg

Barnets Plan eller Ungeplan  

Hvis der er lavet en Barnets Plan eller Ungeplan (Handleplan) skal støtte- og kontaktlæreren i sit arbejde med eleven tage udgangspunkt i den plan. Er der ikke en Barnets Plan eller Ungeplan, fastsætter vi mål med udgangspunkt i skolens/forældrenes ansøgning om sociale støttetimer. 

Støtte- og kontaktlæreren arbejder i den skemalagte støtte- og kontakttid med målene ved hjælp af redskaber som MiLife, styrkekort, KRAP med videre. Den enkelte støtte- og kontaktlærer vurderer, hvad der passer bedst til elevens behov. 

Støtte- og kontaktlæreren beskriver også elevens udvikling og fremskridt i vores interne arbejdsredskab, elevplanen.  Elevplanen samler beskrivelser af elevens sociale, faglige og fritidsindsats. 

Støtte efter behov 

Støtten vil i nogle tilfælde have praktisk karakter for eksempel i form af at lære eleven ADL-funktioner (ADL=Almindelig Daglig Levevis), og en vigtig funktion er i mange tilfælde også at give individuelle instruktioner og forklaringer på informationer, som eleven ikke fanger, når de gives i plenum.  

Støtte- og kontaktfunktionen er en indsats, der er meget afhængig af relationen mellem lærer og elev. Derfor planlægger støtte- og kontaktlæreren i samarbejde med eleven aktiviteter, hvor denne relation kan opbygges. 

Støtte- og kontaktlæreren har for eksempel også en vigtig opgave i at kommunikere særlige aftaler, aktuelle indsatser med videre til de øvrige kollegaer, som også tager del i at udmønte de bevilgede støttetimer. 


Har du også set: