Et specialefterskoleår der styrker vejen videre
For unge med særlige behov kan et år på en specialefterskole være det vendepunkt, der gør forskellen mellem usikkerhed og afklaring – mellem mistrivsel og motivation.
Hos os møder eleven et specialpædagogisk efterskolemiljø, hvor der er tid, rammer og faglighed til at arbejde med både læring, trivsel og personlig udvikling. Det er en helhedsorienteret indsats, der styrker den unges selvværd og giver konkret erfaring med ansvar, relationer og hverdagsmestring. v
Målrettet afklaring og uddannelsesparathed
-
Faglig og personlig udvikling: Eleven arbejder i små hold på de enkelte fag efter niveau og oplever ofte for første gang at lykkes i en skolekontekst. Holdene er på 10-14 elever med flere lærere.
-
Afklaring gennem praksis og vejledning: Vi har fokus på at afklare den unges ønsker, muligheder og realistiske næste skridt – fx via praktik, samarbejde med FGU eller STU, og tæt vejledning. Vores valgfag er også praktisk orienteret, og her finder mange af vores elever nye interesser, som de vælger uddannelse og job efter.
-
Tydelig overgang: Som UU-vejleder bliver du inddraget i processen. Vi prioriterer samarbejde om den unges plan og dokumenterer elevens udvikling, så overgangen videre bliver så smidig som muligt.
Et efterskoleår i et specialpædagogisk miljø skaber ikke bare ro og struktur for den unge – det skaber retning. Mange af vores tidligere elever går videre til STU, FGU, erhvervsuddannelse, job eller andre almene ungdomsuddannelser. Nogle bruger også et år eller to på SBE som springbræt til en afsluttende eksamen et andet sted.
Er du i kontakt med en ung, der mangler et mellemrum til at blive klar, er du meget velkommen til at kontakte os. Vi tager gerne en uforpligtende snak eller inviterer til rundvisning og visitation.

Pernille Jørgensen
Viceforstander

Rasmus Søe Rabjerg
Afdelingsleder/Socialrådgiver